måndag 20 oktober 2008

Oktobersockorna Hourglass

är nu klara, Gjorde dom i garnet Lanette.






Har aldrig i mitt liv haft så många sockor som jag har nu, men dom blir använda, jag fryser alltid om fötterna när jag är inomhus.
Har även fortsatt med mysteriesjalen till Syfestivalen, den är så stor nu så det är svårt att visa hela. I början tyckte jag att det var jättekrångligt med mönstret men det har blivit bättre och bättre.





Jag tog med mig ett syskonbarn till Garn & Vävmix för att köpa garn till en mössa och en halsduk som hon skulle ge bort när det var klart. Garnet hon hittade var från Marks & Katten och heter Jytte, det ligger på 200 gr nystan och är 52 % polyamid och 48 % ull, mönstret följde med på banderollen runt garnet.
Mössan har jag stickat men halsduken ville hon försöka med själv. Hon har inte stickat sen hon hade slöjd i skolan och det är ca 20 år sedan.
När jag började visa henne hur hon skulle göra så kom vi på att hon är vänsterhänt och jag högerhänt, men hon gav sig på att sticka som högerhänta. Ett enkelt mönster var det, 2 räta och 2 aviga ena varvet och nästa var var det bara rätmaskor. Jag tyckte hon var jättesnabb att lära sig.

Inga kommentarer: