söndag 28 augusti 2016

Fast i Geocachingen

Men kan börja med att säga att Hantverksgänget här hemma har börjat träffas för höstterminen.
Vi provade på Quilling, vilket var riktigt kul.


Har även läst denna bok, den var jättemysig och spännande

En livsnjutare hemma i soffan

Sen kommer vi återigen till detta med Geocaching som jag och maken verkligen fastnat för, speciellt när han äntligen efter 11 år fått jobb på hemmaplan, så nu finns tiden. Och som jag säkert skrivit tidigare så är det svärsonen och dottern som lockat in oss i det hela.
Det är samma materialsport som det är med handarbetet/hantverket men helt ok. Man kommer ut och får röra på sig (lite för mycket för min kropp egentligen eftersom jag blir obrukbar ett par dagar efter en heldag), men det är så kul och trevligt.
Nu ska vi (jag, maken, dotter och hennes sambo) göra något som heter The Heart of Sweden Geotour. Detta evenemang hade premiär den 3 juli, men då var vi på Öland, men man har 1 år på sig att göra 50 cacher. Får se om vi mäktar med det, och framför allt om dottern och svärsonen orkar med att dra runt på oss som fortfarande är ganska nybörjare som måste undervisas.
Började resan hemifrån kl 09.00 igår morse och kom hem tolv timmar senare.
Startade med de som låg längst bort från oss

Brattforsen utanför Kopparberg var första stopp, ett jättefint ställe.


Vid denna station skulle man ta kort på sig själv vid platsen
Vi satsade på ett gruppkort.


Nästa stopp
Kopparstigen, inne i Kopparberg. Kul runda med flera frågor som skulle besvaras runt en bana.




I burken vid finalen låg en stämpel

Tog en till cache i Kopparberg som heter Kopparbergs Geomuseum, men där missade jag att ta kort.

På tillbakavägen till bilen gick vi förbi Ljusnarsbergs Kyrka och där ställde jag och maken upp oss.
För lääänge sedan (10 juni 1982) och med betydligt finare kläder, stod vi på samma plats som nygifta

När vi sedan kom tillbaka till bilen var det lunchdags, och det smakade helt underbart.
Pasta/kycklingsallad, kokt ägg, bröd och mjukost.

Därefter fortsatte vi till Kindla Klosstjärn utanför Hällefors. 
men vi fick stanna för att plocka bort ett träd som fallit över vägen


När vi väl kom till platsen blev det en fruktansvärt tråkig 5 km kort promenad, men det var bara skog där stigen inte var så bred så att du ens kunde sätta ner bägge fötterna bredvid varandra, utom på de ställen där det låg spångbrädor över mossar. Fast det var otroligt vacker när vi väl kom fram. 

Nästa stopp blev vid Knuthöjdsmossen, också den utanför Hällefors.
Också det en underbart vacker plats, och väldigt enkel att ta sig fram på, eftersom den var handikappanpassad.



Vidare till Krokbornsparken, där var jag och maken för länge sedan och lyssnade på 
Vi passade även på att ta lite andra cacher som fanns i parken, vilket resulterade i ett antal varv i parken. Men det spelades jättebra musik, det var dans för handikappade och man såg och hörde hur kul och trevligt dom hade, vilket gjorde att vi också tyckte det var ännu trevligare bara för den saken skull. Nu fick vi prova på något som heter Wherigo cache, det var häftigt.


Sista stoppet för dagen blev vid Loka Brunn.
Vad jag vet så har jag aldrig varit där, men ska definitivt tillbaka då det fanns fler cacher att ta, men vi började bli, eller rättare sagt vi var väldigt trötta nu och det verkade som om det var ett bröllopssällskap på plats med många vuxna och barn.

Helt otroligt vad mycket fantastiskt man får se och läsa när man håller på med sånt här, även om jag inte direkt kommer ihåg vad jag läst, men jag kommer ihåg det vackra på platserna.
En stor heder till dom som gjort denna tour, för den är fantastisk. I varje fall de 7 som vi hunnit ta.

Inga kommentarer: